japanse esdoorn schiet uit.Moet ik daar wat aan doen?

Ik heb een japanse esdoorn van 60 cm hoog. Hij doet het goed: toen ik hem 5 jaar geleden kocht was ie maar 35 cm.
Afgelopen maand kreeg hij ineens een hele snelgroeiende tak erbij, aan 1 kant. Heel mooi, maar nu is hij zo uit vorm. Zou hij aan de andere takken ook nog uit schieten, en dan net zo snel? Het nieuwe stuk is in 1 maand tijd 30 cm (!) gegroeid.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik heb er een foto bij gezet, maar die verschijnt (nog) niet.
Dat probeer ik straks nog een keer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik schiet ook wel eens uit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wordt je dan ook zo mooi rood?
Cryofiel
11 jaar geleden
Soms wel, bijvoorbeeld als ik mij achteraf schaam voor mijn gedrag.

Antwoorden (3)

Deze roodbladige japanse Esdoorn, groeit het beste in humusrijke, zure, vochtige grond en uit de felle zon en wind.
Als alles goed gaat, wordt dit struikje 1.5m. tot 2 m. hoog.
Dat hij in 5 jaar 25 cm. is gegroeid, is een heel slecht teken.
Hij hoort 30 - 40 cm. per jaar te groeien.
Mogelijk door de regenachtige zomer, heeft hij nu eindelijk een normale tak gemaakt.
Vind je dat niet mooi, knip hem dan maar af, mogelijk vormt hij volgend jaar meer nieuwe takken en is hij dan beter in evenwicht / vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij heeft 4 jaar in een klei-tuin gestaan, wel in met turf zuur gemaakte grond. in een verhoogde border.
sinds de verhuizing staat hij in zand.
hij staat in de schaduw van de schutting. afgelopen zomer is hij inderdaad al meer gegroeid dan in de jaren ervoor, maar gelijkmatig alle takken een beetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja juist, daarvan dus.
Ja klei is niets voor dit baasje.
Gewoon in pure potgrond zetten is vaak de oplossing.
In zand wil hij ook wel groeien als het maar niet te droog wordt.
Hij is best wel lastig hoor, maar wel erg mooi.
Een Japanse esdoorn hoeft normaal gesproken niet gesnoeid te worden, maar het mag zeker wel, bijvoorbeeld als de vorm je niet aanstaat.

Snoeien doe je het liefst in de zomermaanden, van juli tot augustus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt er op dat jou esdoorn geënt is op een andere kluit. Gezien het verschil in kleur en vorm.

Dit gebeurt vaker wanneer een kweekvorm zwakke wortels blijkt te hebben. Dan gebruiken ze vaak van een sterk wortelende soort.

Wat bij jou het geval lijkt te zijn is dat deze tak uitloopt onder de plaats waar deze geënt is. Deze tak zal nog veel groter worden. Deze kan je gewoon weg knippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, de tak begint bovenop, aan het uiteinde van een tak.
En de kleur is altijd feller bij nieuw blad, dus dat klopt wel. Overigens heb je gelijk dat altijd alert moet zijn op uitlopers van een onderstam. Ik heb bij genoeg mensen de mooie vorm verloren zien gaan, omdat ze de uitlopers onderaan niet weghaalden.